*1984 / based in Berlin

Alex Heide conceives the photographic as performative approaching and thus not solely restricted to the outcome of a material image.
Diving into social structures and spaces, into private life and relations is for her the starting point for re/producing communication with the means of analogue colour photography.
Along with this goes no longer the question »What do I disclose?« but »How do I make use and show photography«?
Touching, confronting, dealing with, sensing, longing for, and repeating are ways of agency for Heide to not only producing but imagining photographic images. Acting on and with bodies happens through the photographic apparatus with others, sharing and handing it over,­ as well as by oneself in the darkroom.
For Heide does not understand the photographic images as a singular expression of meaning, but as something which expresses its potential for communication through its material, the traces of its coming-into-being which enters into relations with other images. Her installations thus aim at intensifying these communicative traits and at opening them up towards the beholders in a physical manner in which gazes demand movements. It is the belief in the impossibility of photography to create and show something definitive which forms the basis of this artistic agency and is thought of as a potentiality. Every act thus follows the intention of a coming-closer, of an interacting with the means of analogue photography both in the photographic act as well as in the presentation of images.


Alex Heide nutzt und begreift Fotografie als performatives Annähern, und bezieht sich damit nicht allein auf das Ergebnis eines materiellen Bildes.
Das Eintauchen in soziale Strukturen und Räume, in privates Leben und zwischenmenschliche Beziehungen ist ihr Ausgangspunkt, um Kommunikation mit und durch die Mittel der analogen Farbfotografie zu re/produzieren und zu reflektieren.
Dabei lautet die Frage nicht mehr »Was gebe ich fotografisch Preis?«, sondern »Wie nutze und zeige ich Fotografie?«.
Berühren, Konfrontieren, Auseinandersetzen, Erspüren, Begehren und Wiederholen sind für Heide Handlungsweisen um fotografische Bilder zu generieren, aber auch zu imaginieren. Das Handeln an und mit dem eigenen Körper findet sowohl während der gegenseitigen Begegnung mit und durch den Apparat statt als auch während des einsamen Bildschaffungsprozesses in der Dunkelkammer.
Heide empfindet ein fotografisches Bild nie singulär und als bloßen Träger einer Aussage, sondern es formuliert sich durch seine Materialität, die Spuren des Schaffungsprozesses und seinen Verbund mit anderen fotografischen Bildern als zukünftiges Kommunikationsvehikel. Ihre Installationsformen begreift sie als ortsgebunden, die die Kommunikation der fotografischen Bilder untereinander ebenso potenzieren wie die Betrachter in einer körperlichen Form  konfrontieren, in dem sie Blicke durch Bewegung einfordern. Das Unvermögen der Fotografie, etwas Definitives zu zeigen, begreift Heide als Potenzial. Diese Überzeugung verfolgt in jeder Handlungsweise ihres Arbeitens die Absicht einen kommunikativen Annäherungsprozess mit und durch die analoge Fotografie erfahrbar zu machen.


Education

2017/01-07 photo workshops for children and adolescents comissioned by Staatliche Museen zu Berlin
2017/02 artist workshop with photostudents of the Universtity of Applied Sciences Potsdam and Shenkar College Tel Aviv
2016/10 workshop about »image reproduction and image data for publications« for the students of the PhD Programm »The Photographic Dispositif« of the German Research Foundation (DFG) at the Braunschweig University of Art
2008-2016 freelance graphic designer
2013/07 Diploma in Communication Design and Photo Design at the Braunschweig University of Art (HBK)
2006-2013 studies in Communication Design, Photo Design, Typography and Book Design at HBK
2011 »Meisterschülerin« (master-class student) of Fine Arts with Prof. Dörte Eißfeldt, HBK
2010/07 Diploma in Fine Arts (Photography, Performance), HBK
since 2008 freelance photographer
2004-2010 studies in Fine Arts at HBK with Dörte Eißfeldt and Christoph Schlingensief
2003-2004 photo assistant

Scholarships

2018 OFF selection »Photography Triennial Hamburg«
2017/08 appointment to the German Academy of Photography (DFA)
2017 longlist selection »UNSEEN Talent Award«, Foam Museum, Amsterdam
2011 scholarship, residential building Studio Galata, Istanbul

Selected Exhibitions

2020 »I guess I die another day«, Neuer St. Jacobi Friedhof, Berlin
»Input – Export! Schlingensief-Klasse! Projezieren Sie selbst!«, Kunstverein Die Halle, Braunschweig
»For You / Olfe Theke« (S), Möbel Olfe, Berlin [during 1st Lockdown, may-july 2020]
2019 »Sein & Desaster«, H3Ora, Berlin
»1000 Wirklichkeiten - 100 Jahre Deutsche Fotografische Akademie«, Deichtorhallen, Hamburg
»Invisible Realness«, PS120, Berlin
2018 »uncertain sound« (S), M.Bassy, OFF Triennale Hamburg
2017
»Knotenpunkt«, Affenfaust Gallery, Hamburg
»Knotenpunkt«, Urban Spree Gallery, Berlin
»8 Girls 1 Cup«, AD/AD Project Space, Hannover
»Picture(s) now«, Museum für Fotografie / Helmut Newton Foundation, Berlin
2015 »5 × 2«, Museum für Photographie, Braunschweig
»#eins Körper«, Smartloft, Berlin
2014 »Other Shots«, Flur 11, Braunschweig
2013 »Loverbook« (S), Offspace Sonnenstraße, Braunschweig
»Heute kein Plenum – 20 Jahre Klasse Dörte Eißfeldt«, 267 Quartiere für zeitgenössische Kunst und Fotografie, Braunschweig 
2012 »Galata Bastards«, Manzara Gallery, Istanbul
2011 »fagfam« (S), galerieherzblut, Braunschweig
»Schützenfest — Meisterschüler 2011«, raumLABOR, Braunschweig
»BS VISITE«, Rebenpark, Braunschweig
»lieben.was«, Shedhalle, Tübingen
2010 »Inter City / Outer Space« (S), permanent exhibition at InterCity Hotel Berlin Brandenburg Airport, Berlin
»Me - The Other« (S), HBK, Braunschweig
2009 »Ein loses Kontingent von Welt«, Museum für Photographie, Braunschweig 
»Dreams that Money can‘t buy«, Westwerk, Hamburg 
2008 »Helen Levitt / Boris Mikhailov. Dialog Straßenfotografie«, Landesvertretung Niedersachsen, Berlin
»Nichts darf photographiert werden, außer dem, was photographiert werden muß!«, Photokina, Köln
2007  »# f21c0a«, E.on / Avacon, Lüneburg
2006  »Was ich sehe / kenne ich / nicht«, Galerie in der Brotfabrik, Berlin 
2005  »entgegen, Interventionen im öffentlichen Raum«, Turmgalerie 333, Helmstedt